09173367285

جادوی خلق تقاض:ا ترفندهای استفاده از اصل کمیابی در بازاریابی
    
تعداد بازدید: 59
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1340/5/4

 

فرض کنید توی یه قنادی پر از شیرینی‌های رنگارنگ و خوشمزه قدم می‌زنید. نگاهتون به همه چیز هست؛ از دونات‌های شکلاتی گرفته تا انواع و اقسام شیرینی های میوه‌ای. هر کدوم یه جوری وسوسه‌تون می‌کنه، اما خب معلومه که نمی‌تونید همه‌شون رو امتحان کنید. حالا یهو چشم‌تون به یه ردیف از شیرینی‌های جدید با طعم خاص و شکل ظاهری منحصر به فرد می‌افته. اما نکته‌ی عجیب اینه که فقط چند تا از این شیرینی‌های خاص توی قفسه مونده!

جادوی خلق تقاضا

 

ترفندهای استفاده از اصل کمیابی در بازاریابی

 

فرض کنید توی یه قنادی پر از شیرینی‌های رنگارنگ و خوشمزه قدم می‌زنید. نگاهتون به همه چیز هست؛ از دونات‌های شکلاتی گرفته تا انواع و اقسام شیرینی های میوه‌ای. هر کدوم یه جوری وسوسه‌تون می‌کنه، اما خب معلومه که نمی‌تونید همه‌شون رو امتحان کنید. حالا یهو چشم‌تون به یه ردیف از شیرینی‌های جدید با طعم خاص و شکل ظاهری منحصر به فرد می‌افته. اما نکته‌ی عجیب اینه که فقط چند تا از این شیرینی‌های خاص توی قفسه مونده!

 

 

این همون جادوی خلق تقاضاست. همون حسی که باعث می‌شه یه محصول، صرفا به خاطر کمیاب بودنش، براتون جذاب‌تر به نظر برسه. تو دنیای بازاریابی، اصل کمیابی یه تکنیک قدرتمنده که می‌تونه تقاضا رو به طور چشمگیری بالا ببره.

حالا تو این مقاله می‌خوایم با هم غرق بشیم توی دنیای این اصل جادویی و یاد بگیریم چطور ازش تو بازاریابی‌مون استفاده کنیم. پس کمربندهاتون رو سفت کنید که یه سفر هیجان‌انگیز در راهه!

 

اصل کمیابی: کلید جادویی افزایش تقاضا

تو دنیای تجارت، رقابت حرف اول رو می‌زنه. هزاران برند و محصول مختلف وجود داره که همه‌شون می‌خوان سهم بیشتری از بازار رو به دست بیارن. خب، تو این هیاهو چطور می‌شه از بقیه متمایز شد و توجه مشتری‌ها رو جلب کرد؟

اینجاست که اصل کمیابی به دادمون می‌رسه. همون حسی که باعث می‌شه یه کالای خاص، صرفا به خاطر محدود بودنش، توی چشم باشه و جذاب‌تر به نظر برسه. تصور کنید یه کالکشن لباس با طراحی فوق‌العاده قراره عرضه بشه، اما تعدادش خیلی محدوده. فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افته؟ قطعا تقاضا برای خرید این لباس‌ها به شدت بالا می‌ره و حتی ممکنه حاضر باشید برای به دست آوردنش، توی صف‌های طولانی منتظر بمونید.

این دقیقا همون قدرتیه که اصل کمیابی داره. با ایجاد حس کمیاب بودن، محصول شما توی ذهن مشتری‌ها برجسته می‌شه و اون‌ها رو ترغیب می‌کنه که هر طور شده، اون رو به دست بیارن. همون‌طور که گفتیم، اصل کمیابی یه کلید جادویی برای افزایش تقاضاست و تو ادامه‌ی این بخش، می‌خوایم ببینیم این کلید چطور توی قفل بازاریابی می‌چرخه!

 

ترفندهای جادویی با اصل کمیابی

خب، حالا که فهمیدیم اصل کمیابی چه تاثیری روی ذهن مشتری داره، وقتشه بریم سراغ ترفندهای استفاده از اون تو بازاریابی. پس کلاه شعبده‌بازي‌مون رو بذاریم سر و بریم که چند تا فن جادویی یاد بگیریم:

 

 ۱. شمارش معکوس هیجان‌انگیز

فرض کنید یه دوره آموزشی آنلاین قراره برگزار بشه که ظرفیتش محدوده. تو تبلیغات این دوره، می‌تونید از یه تایمر شمارش معکوس استفاده کنید که نشون بده تا پایان ثبت‌نام چقدر زمان باقی مونده. این تایمر باعث می‌شه حس رقابت و فوریت توی مخاطب ایجاد بشه و اون رو ترغیب کنه زودتر برای ثبت‌نام اقدام کنه.

 

 ۲. معرفی محصول با تعداد محدود

یکی دیگه از ترفندهای باحال، اینه که همون اول، تعداد محدود بودن محصول رو توی معرفی‌هاش بگید. مثلا بنویسید: «فقط۵۰ تا از این ست هدیه‌ی بی‌نظیر باقی مونده!»این جمله به طور ناخودآگاه، یه زنگ خطر توی ذهن مشتری به صدا درمیاره که اگه دیر بجنبه، ممکنه فرصت خرید رو از دست بده.

 

 ۳. ایجاد حس انحصاری بودن

آدما ذاتا دوست دارن جزء یه گروه خاص باشن. پس می‌تونید با استفاده از اصل کمیابی، حس انحصاری بودن رو براشون ایجاد کنید. مثلا یه محصول رو فقط برای اعضای ویژه‌ی باشگاه مشتریان عرضه کنید. اینجوری، اون حس خاص بودن باعث می‌شه مشتری‌ها برای عضویت تو باشگاه و در نهایت، خرید محصول ترغیب بشن.

 

 استفاده از اصل کمیابی: فراتر از ترفند

خب رفقا، تا اینجا با چند تا ترفند جادویی برای استفاده از اصل کمیابی آشنا شدیم. اما یادتون باشه که اصل کمیابی رو نباید فقط یه حقه‌ی بازاریابی در نظر گرفت. این اصل می‌تونه به شما کمک کنه محصولات با ارزش‌تری خلق کنید و حس رضایت بیشتری رو توی مشتری‌هاتون ایجاد کنید.

بهش فکر کنید: اگه یه کالایی رو به صورت انبوه تولید کنید و اون رو همیشه در دسترس قرار بدید، به مرور زمان، توی ذهن مشتری‌ها ارزش‌ش کم می‌شه. دیگه اون حس خاص بودن و تمایز رو نداره. اما با استفاده‌ی هوشمندانه از اصل کمیابی، می‌تونید ارزش محصول رو بالا ببرید و کاری کنید که مشتری‌ها اون رو یه کالای لوکس و دست‌نیافتنی ببینن.

البته حواستون باشه که نباید توی استفاده از اصل کمیابی زیاده‌روی کنید. اگه مشتری‌ها احساس کنن که دارید سرشون رو شیره می‌مالید و محصول واقعا کمیاب نیست، اعتمادشون رو از دست می‌دید. پس اصل بر صداقته و اینکه واقعا محصول یا فرصت ویژه‌ای رو ارائه بدید.

تو ادامه‌ی این مقاله، می‌خوایم ببینیم چطور می‌شه با رعایت نکات اخلاقی، از اصل کمیابی برای رسیدن به یه بازاریابی موفق استفاده کرد. پس با ما همراه باشید!

 

اخلاق در کمیابی: قواعد بازی

تا به اینجا، قدرت جادویی اصل کمیابی رو توی افزایش تقاضا دیدیم و چند تا ترفند باحال یاد گرفتیم. اما همون‌طور که گفتیم، استفاده از این اصل یه سری قواعد اخلاقی داره که رعایتشون خیلی مهمه.

ببینید، اگه الکی بگید که محصولتون داره تموم می‌شه، فقط برای اینکه مشتری رو تحت فشار بذارید و زودتر خرید کنه، دارید اعتمادش رو زیر پا می‌ذارید. تو دنیای دیجیتال که همه چی با سرعت برق‌آسا منتقل می‌شه، دروغتون خیلی زود لو می‌ره و اون وقته که دیگه مشتری سراغ برندتون نمیاد.

پس اصل بر صداقته. اگه واقعا محصولتون محدوده، همون اول اعلام کنید. اما اگه محدود نیست، می‌تونید از ترفندهای دیگه‌ای استفاده کنید که حس خاص بودن و ارزش رو به مشتری القا کنه. مثلا می‌تونید دوره‌های آموزشی با ظرفیت محدود برگزار کنید، یا محصولات رو به صورت کالکشن‌های خاص و با تعداد مشخص عرضه کنید.

به طور کلی، به جای اینکه اصل کمیابی رو به یه حقه‌ی بازاریابی تبدیل کنید، ازش برای خلق یه تجربه‌ی خاص و با ارزش برای مشتری استفاده کنید. اینجوری هم به اهداف بازاریابی‌تون می‌ رسید و هم اینکه یه رابطه‌ی بلندمدت و پر از اعتماد با مشتری‌هاتون می‌سازید.

 

نتیجه گیری

تو دنیای رقابتی بازاریابی، اصل کمیابی می‌تونه حکم یه سلاح مخفی رو داشته باشه. با استفاده‌ی درست از این اصل، می‌تونید تقاضا رو به طور چشمگیری بالا ببرید و مشتری‌ها رو ترغیب کنید که هر طور شده، محصول شما رو به دست بیارن.

اما یادتون باشه که اصل کمیابی رو نباید فریبکاری تلقی کرد. این یه ترفند هوشمندانه‌ست که اگه با صداقت و خلاقیت همراه بشه، می‌تونه به نفع شما و همه‌ی مشتری‌هاتون تموم بشه.

حالا که با قدرت جادویی اصل کمیابی آشنا شدید، وقتشه که برید سراغ پیاده‌سازی اون تو کسب‌وکارتون. ترفندهای معرفی‌شده رو به کار بگیرید، خلاقیت به خرج بدید و یه تجربه‌ی خاص و با ارزش برای مشتری‌هاتون رقم بزنید. مطمئن باشید که اگه درست عمل کنید، اصل کمیابی می‌تونه کلید موفقیت شما تو دنیای بازاریابی باشه!

 

نگارنده: محمد مهدی منافی

 

کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک - کوچ توسعه فردی و کسب و کار - کوچ تخصصی فروش

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.