09173367285

من یک کوچ هستم، از خصوصیات بارز کوچ: مسئولیت‌پذیری پاسخگویی در قبال تعهدات و نتایج
    
تعداد بازدید: 77
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1340/4/22

فرض کنید قراره با دوستتون برید کوهنوردی. کوله پشتی رو می‌بندید، کفش مناسب رو پا می‌کنید و با هیجان مسیر رو در پیش می‌گیرید. اما وسط راه بارون سیل‌آسا شروع به باریدن می‌کنه. حالا دو راه دارید: برگردید یا به مسیر ادامه بدید. کدوم راه رو انتخاب می‌کنید؟

تصمیم‌گیری تو شرایط سخت، بخشی از زندگیه. همه ما مسئولیت‌هایی داریم که لازمه انجام‌شون به عهده گرفتن ریسک و پشت سر گذاشتن موانع باشه. مسئولیت‌پذیری یعنی همین؛ اینکه پای حرف‌هامون بایستیم و در قبال تعهدات و نتایج کارهامون پاسخگو باشیم.

من یک کوچ هستم

 

از خصوصیات بارز کوچ

 

مسئولیت‌پذیری پاسخگویی در قبال تعهدات و نتایج

 

فرض کنید قراره با دوستتون برید کوهنوردی. کوله پشتی رو می‌بندید، کفش مناسب رو پا می‌کنید و با هیجان مسیر رو در پیش می‌گیرید. اما وسط راه بارون سیل‌آسا شروع به باریدن می‌کنه. حالا دو راه دارید: برگردید یا به مسیر ادامه بدید. کدوم راه رو انتخاب می‌کنید؟

تصمیم‌گیری تو شرایط سخت، بخشی از زندگیه. همه ما مسئولیت‌هایی داریم که لازمه انجام‌شون به عهده گرفتن ریسک و پشت سر گذاشتن موانع باشه. مسئولیت‌پذیری یعنی همین؛ اینکه پای حرف‌هامون بایستیم و در قبال تعهدات و نتایج کارهامون پاسخگو باشیم.

 

 

 

 

حالا یه لحظه صبر کنید! مسئولیت‌پذیری فقط به قول‌هایی که به دیگران می‌دهیم مربوط نمیشه. حتی در قبال خودمون هم مسئولیت داریم. مثلاً اینکه برای رسیدن به آرزوهامون تلاش کنیم، سلامتی‌مون رو حفظ کنیم و هر روز برای بهتر شدن خودمون قدم برداریم.

در ادامه به سراغ نکات مهمی میریم که مسئولیت‌پذیری رو در زندگی‌مون پررنگ‌تر می‌کنه. پس با ما همراه باشید.

خب برگردیم به مثال کوهنوردی. کدوم راه رو انتخاب کردید؟ اگه برگشتید، شاید به خاطر این بوده که آمادگی کافی نداشتید یا هواشناسی رو چک نکردید. اما اگه به مسیر ادامه دادید، یعنی مسئولیت انتخاب خودتون رو پذیرفتید.

مسئولیت‌پذیری شبیه یه کلید راهگشاست که درهای موفقیت رو به رومون باز می‌کنه. آدم‌های مسئولیت‌پذیر، قابل اعتمادن. وقتی بهمون قول می‌دن خیالمون راحته که پای حرفشون می‌ایستن. تو کارهای گروهی هم میشه روشون حساب کرد چون می‌دونیم که سهم خودشون رو به درستی انجام می‌دن.

این آدم‌ها حتی تو شرایط سخت جا نمی‌زنن. مثلاً اگه تو یه پروژه کاری به مشکل بربخورن، دنبال مقصر نمی‌گردن. بجاش آستین بالا می‌زنن و سعی می‌کنن مشکل رو حل کنن. به عبارتی، مسئولیت‌پذیری یعنی پذیرفتن اشتباهات و تلاش برای جبران‌شون.

حالا یه سوال: چطور میشه مسئولیت‌پذیرتر شد؟ نگران نباشید! تو بخش‌های بعدی بهتون راهکارهای عملی برای تقویت این ویژگی مهم رو تو زندگی روزمره یاد می‌دیم.

تا اینجا متوجه شدیم که مسئولیت‌پذیری یه ویژگی کلیدی برای داشتن زندگی موفق و روابط سالمه. اما چطور میشه تو زندگی روزمره آدم مسئولیت‌پذیرتری شد؟ نگران نباشید، راهکارهای ساده‌ای وجود داره که بهتون کمک می‌کنه:

 

۱. با کلمه «تعهد» دوست باشید

فرض کنید با دوستتون قرار می‌ذارید که برید سینما. ساعت فیلم نزدیکه اما دوستتون زنگ می‌زنه و می‌گه کار پیش اومده و نمیاد. خب، احساس خوبی پیدا نمی‌کنید، درسته؟

حالا یه مثال دیگه: با همکاراتون برای یه پروژه گروهی برنامه‌ریزی می‌کنید. شما سهم خودتون رو به موقع انجام می‌دید اما بقیه همکارها کارشون رو عقب می‌ندازن. باز هم حس خوبی ندارید.

این اتفاقات به خاطر نبود تعهد رخ میدن. آدم مسئولیت‌پذیر با جدیت قول میده و پای حرفش می‌مونه. پس دفعه بعد که می‌خواین به کسی قولی بدین، مطمئن بشید که می‌تونید انجامش بدید.

 

۲. از اشتباهات نترسید!

همه ما تو زندگی اشتباه می‌کنیم. این یه بخش جدایی‌ناپذیر از یادگیری و پیشرفته. اما آدم‌های مسئولیت‌پذیر با اشتباه‌شون کنار میان. به جای اینکه تقصیر رو گردن بقیه بندازن، اشتباه‌شون رو می‌پذیرن و سعی می‌کنن جبرانش کنن.

این کار باعث میشه هم از دیگران عذرخواهی کنید و هم اینکه دنبال راهی برای بهتر شدن باشید. به قول معروف، «از اشتباه کردن نترس، از اینکه از اشتباهت درس نگیری بترس!»

 

۳. برنامه‌ریزی رو فراموش نکنید

مسئولیت‌پذیری یعنی اینکه برای کارهاتون برنامه‌ریزی داشته باشید. با نوشتن لیست کارها و تعیین زمان برای انجام‌شون، می‌تونید مدیریت بهتری روی زندگی‌تون داشته باشید.

اینجوری کمتر دچار سردرگمی می‌شید و می‌تونید کارهاتون رو به موقع و باکیفیت انجام بدید. پس یه دفترچه یادداشت بردارید و برنامه روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه خودتون رو بنویسید.

خب، تا اینجا با اهمیت مسئولیت‌پذیری و چند تا راهکار کلیدی برای تقویت اون آشنا شدیم. اما یادتون باشه که تقویت هر ویژگی‌ای به مرور زمان و با تمرین اتفاق می‌افته. پس در ادامه بهتون پیشنهاد می‌کنیم که:

 

۱. با چیزهای کوچیک شروع کنید

مسئولیت‌پذیری یه عضله‌ست که باید ورز‌ش بدید! پس بهتره با کارهای کوچیک شروع کنید. مثلاً اگه همیشه ظرف‌های بعد از غذا رو جمع می‌کنید، می‌تونید مرتب کردن اتاق رو هم به عهده بگیرید.

به مرور می‌بینید که می‌تونید کارهای بزرگ‌تری رو هم به لیست مسئولیت‌هاتون اضافه کنید. اینجوری هم اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و هم اینکه کم‌کم مسئولیت‌پذیری براتون به یه عادت تبدیل میشه.

 

۲. از «نه» گفتن نترسید

گاهی اوقات ممکنه ازتون خواسته بشه که کاری رو انجام بدید که آمادگی یا توانایی‌ش رو ندارید. تو همچین موقعیت‌هایی لازمه که بتونید «نه» بگید.

شاید فکر کنید که با رد کردن درخواست، بی‌مسئولیت به نظر می‌رسید. اما برعکس، این نشون میده که نسبت به خودتون و تعهداتتون صادق هستید. پس لزومی نداره که زیر بار کارهای اضافی برید که باعث میشه از کارهای اصلی عقب بیفتید.

 

۳. خودتون رو تشویق کنید

تقویت مسئولیت‌پذیری یه مسیر پرچالشه. پس هر وقت که تونستید به یه قولتون عمل کنید یا یه کار رو به موقع انجام بدید، خودتون رو تشویق کنید.

این می‌تونه یه خوراکی مورد علاقه، یه خروج آخر هفته یا هر چیز دیگه‌ای باشه که حالتون رو خوب می‌کنه. با این کار به مغزتون یاد می‌دید که مسئولیت‌پذیری با احساس خوب همراهه و این انگیزه شما رو برای ادامه دادن بیشتر می‌کنه.

خب رفقا! تا اینجا همراه ما بودید و درباره مفهوم مسئولیت‌پذیری و راه‌های تقویت اون صحبت کردیم. همونطور که گفتیم، مسئولیت‌پذیری یه کلید راهگشاست که می‌تونه درهای موفقیت رو به رومون باز کنه. آدم‌های مسئولیت‌پذیر قابل اعتمادن، تو کار گروهی رو‌شون میشه حساب کرد و حتی تو شرایط سخت جا نمی‌زنن.

حالا نوبتی هم که باشه، نوبت شماست که آستین بالا بزنید و با تمرین، مسئولیت‌پذیری رو تو زندگیتون پررنگ‌تر کنید. مطمئن باشید که با برداشتن قدم‌های کوچیک و مداوم، می‌تونید به یه فرد مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد تبدیل بشید. این ویژگی نه تنها تو زندگی شخصی، بلکه تو روابط اجتماعی و حرفه‌ای هم می‌تونه خیلی بهتون کمک کنه.

فراموش نکنید که مسیر پیشرفت همیشه با چالش همراهه. اما اگه در مقابل مشکلات کم نیارید و به تلاش برای بهتر شدن ادامه بدید، قطعا نتیجه‌اش رو خواهید دید. پس همین الان یه نفس عمیق بکشید و با قدرت قدم بردارید. شما می‌تونید!

 

جمع بندی

در این مقاله درباره مفهوم مسئولیت‌پذیری صحبت کردیم. دیدیم که مسئولیت‌پذیری یعنی پای حرفمون وایستادن و در قبال کارهامون پاسخگو باشیم. آدم‌های مسئولیت‌پذیر قابل اعتمادن، تو کار گروهی رو‌شون میشه حساب کرد و حتی تو شرایط سخت جا نمی‌زنن.

شاید با خودتون فکر کنید که «آخه چطور میشه مسئولیت‌پذیرتر شد؟» نگران نباشید! راهکارهای ساده‌ای وجود دارن که بهتون کمک می‌کنه: با کلمه «تعهد» دوست باشید، از اشتباهات نترسید و برای کارهاتون برنامه‌ریزی داشته باشید.

تقویت مسئولیت‌پذیری یه مسیر تدریجیه. پس با برداشتن قدم‌های کوچیک شروع کنید، از «نه» گفتن نترسید و خودتون رو تشویق کنید. یادتون باشه که مسئولیت‌پذیری یه کلید راهگشاست که می‌تونه درهای موفقیت رو به روتون باز کنه.

حالا که به انتهای مقاله رسیدیم، یه سوال: شما چه کارهایی رو برای تقویت مسئولیت‌پذیری تو زندگیتون انجام میدید؟ تجربه‌هاتون رو با ما به اشتراک بذارید. با هم می‌تونیم یاد بگیریم و هر روز آدم‌های مسئولیت‌پذیرتری بشیم.

 

 

نگارنده: محمد مهدی منافی

 

 کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک - کوچ توسعه فردی و کسب و کار - کوچ تخصصی فروش

 

 

 

 

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.