09173367285

من یک کوچ هستم، از خصوصیات بارز کوچ: وجود انگیزه و اشتیاق به عنوان شعله‌ای فروزان در مسیر یاری رسانی
    
تعداد بازدید: 83
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1340/4/21

فرض کنید در حال قدم زدن در یک روز سرد زمستانی هستید. ناگهان متوجه می‌شوید فردی در کنار خیابان به زمین افتاده و نیاز به کمک دارد. بدون معطلی به سمت او می‌دوید. این واکنش سریع و تمایل به یاری رساندن، از کجا نشأت می‌گیرد؟ احتمالا پاسخ، انگیزه و اشتیاق درونی شماست. همان نیرویی که ما را به حرکت وا می‌دارد، سختی‌ها را به جان می‌خریم و با آغوشی باز به کمک دیگران می‌شتابیم.

من یک کوچ هستم

 

از خصوصیات بارز کوچ

 

وجود انگیزه و اشتیاق به عنوان شعله‌ای فروزان در مسیر یاری رسانی

 

فرض کنید در حال قدم زدن در یک روز سرد زمستانی هستید. ناگهان متوجه می‌شوید فردی در کنار خیابان به زمین افتاده و نیاز به کمک دارد. بدون معطلی به سمت او می‌دوید. این واکنش سریع و تمایل به یاری رساندن، از کجا نشأت می‌گیرد؟

 

 

 

احتمالا پاسخ، انگیزه و اشتیاق درونی شماست. همان نیرویی که ما را به حرکت وا می‌دارد، سختی‌ها را به جان می‌خریم و با آغوشی باز به کمک دیگران می‌شتابیم. انگیزه، حکم سوخت را برای موتور وجودی ما دارد. بدون آن، تحرک و پویایی لازم را برای انجام کارهای خیرخواهانه از دست می‌دهیم.

اما این انگیزه از کجا می‌آید و چگونه آن را در خود تقویت کنیم؟ در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی ماهیت انگیزه و راه‌های پرورش آن برای یاری رساندن به دیگران خواهیم پرداخت.

 

چشمه‌های جوشان انگیزه

همانطور که گفتیم، انگیزه نیروی محرکه‌ی ما برای یاری رساندن به دیگران است. اما این انرژی از کجا نشأت می‌گیرد؟ از چشمه‌های جوشانی که باعث سرسبزی و طراوت می‌شوند، انگیزه نیز از منابع مختلفی تغذیه می‌گردد.

یکی از این چشمه‌ها، احساس همدلی است. زمانی که شاهد سختی و مشقت دیگران هستیم، به طور طبیعی تمایل پیدا می‌کنیم به آن‌ها کمک کنیم. دیدن درد و رنج اطرافیان، حس نوع دوستی ما را بیدار می‌کند و انگیزه‌ای درونی برای یاری رساندن ایجاد می‌نماید.

علاوه بر همدلی، احساس رضایت درونی نیز می‌تواند جرقه‌ی انگیزه را بزند. کمک به دیگران و دیدن لبخند بر لب آن‌ها، حس خوشایندی به همراه دارد که ما را ترغیب به تکرار این کار خیر می‌کند. درست شبیه کوهنوردی که با فتح قله، احساس غرور و رضایت درونی پیدا می‌کند، یاری رساندن به دیگران نیز می‌تواند قله‌ای برای ما باشد که فتح آن، انگیزه‌ای برای ادامه‌ی مسیر ایجاد می‌نماید.

 

پرورش نهال انگیزه

تا اینجا با برخی از چشمه‌های جوشان انگیزه آشنا شدیم. اما چگونه می‌توان این چشمه‌ها را در وجود خود جاری ساخت و انگیزه برای یاری رساندن را تقویت نمود؟

یکی از راه‌های موثر، تقویت حس همبستگی است. هر چه بیشتر با اطرافیان خود احساس نزدیکی کنیم، تمایل بیشتری برای کمک به آن‌ها پیدا خواهیم کرد. شرکت در فعالیت‌های گروهی، برقراری روابط صمیمیانه و داوطلب شدن در امور خیریه، همگی می‌توانند حس همبستگی را در ما تقویت نمایند.

علاوه بر این، ایجاد الگوهای انگیزشی نیز می‌تواند شعله‌ی اشتیاق را در وجودمان روشن نگه دارد. مطالعه‌ی زندگی افرادی که در راه کمک به دیگران تلاش کرده‌اند و دستاوردهای بزرگی داشته‌اند، می‌تواند الهام‌بخش باشد. اطرافیان ما نیز می‌توانند الگو باشند. دیدن ایثار و فداکاری اطرافیان، انگیزه‌ی ما را برای یاری رساندن دوچندان می‌کند.

در نهایت، نباید از قدرت تقدیر و تشکر غافل شد. زمانی که برای کمک‌های خود مورد قدردانی قرار می‌گیریم، احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد که انگیزه‌ی درونی‌مان را تقویت می‌کند. پس قدردانی از کسانی که به دیگران یاری می‌رسانند را فراموش نکنیم. با این کار، نه تنها انگیزه‌ی آن‌ها را بالا می‌بری بلکه دیگران را نیز به یاری رساندن تشویق می‌کنیم.

 

قدم در راه گذاشتن

حالا که چشمه‌های انگیزه را در وجود خود جاری ساختیم و نهال آن را پرورش دادیم، نوبت آن است که قدم در راه بگذاریم و با دستان توانمند خود، به یاری دیگران بشتابیم. اما از کجا شروع کنیم؟

فرصت‌های یاری رساندن در همه‌ی اطرافتان وجود دارند. گاهی اوقات با کارهای ساده‌ای می‌توانیم تغییرات بزرگی ایجاد کنیم. کمک به سالمندان و نیازمندان محله، راهنمایی یک فرد گم‌شده، داوطلب شدن در سازمان‌های خیریه و یا حتی کمک به یک دوست در انجام کارهای روزمره، همگی می‌توانند جرقه‌هایی برای ایجاد دنیایی بهتر باشند.

مهم‌ترین نکته، شروع کردن است. منتظر اتفاقات بزرگ نباشید. با همین قدم‌های کوچک اما محکم، می‌توانید الهام‌بخش اطرافیان خود شوید و آن‌ها را نیز به یاری رساندن ترغیب نمایید. به یاد داشته باشید که در مسیر کمک به دیگران، همواره یادگیری و رشد وجود دارد. تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و از دیگران بیاموزید. با این کار، شبکه‌ای از یاری‌رسانی ایجاد خواهید کرد که می‌تواند به مرور زمان گسترش یابد و منشا خیر کثیر شود.

امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله، انگیزه و اشتیاق بیشتری برای یاری رساندن به دیگران پیدا کرده باشید. فراموش نکنید که هر کار خیرخواهانه‌ای، هر چند کوچک، می‌تواند دنیای اطرافمان را به جای بهتر برای زندگی تبدیل کند.

 

سخن پایانی: دنیایی بهتر با گام‌های کوچک

در این مقاله، با ماهیت انگیزه و راه‌های پرورش آن برای یاری رساندن به دیگران آشنا شدیم. فراموش نکنیم که کمک به دیگران یک خیابان دوطرفه است. با یاری رساندن، نه تنها به اطرافیان خود لطف می‌کنیم، بلکه خودمان نیز احساس خوشایندی پیدا می‌کنیم و در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیریم.

کمک به دیگران لزوماً کارهای بزرگی نمی‌طلبد. گاهی اوقات با لبخندی کوچک، با گوش شنوا و یا با یاری در انجام کارهای ساده‌ی روزمره، می‌توانیم تغییرات مثبتی ایجاد کنیم. جرقه‌های کوچک انسانیت می‌توانند به شعله‌های فروزان تبدیل شوند و جامعه‌ای سرشار از همدلی و نوع دوستی را رقم بزنند.

پس بیایید با دستانی پرعاطفه و قلبی مهربان، قدم در راه یاری دیگران بگذاریم. بیایید با الهام بخشیدن به یکدیگر، شبکه‌ای از یاری‌رسانی را گسترش دهیم. به یاد داشته باشیم که با اتحاد و همبستگی، می‌توانیم دنیایی بهتر برای خود و نسل‌های آینده بسازیم. دنیا منتظر انسان‌های باانگیزه‌ای است که حاضرند با دستان توانمند خود، فردایی روشن را رقم بزنند. شما جزء کدام دسته هستید؟

 

نگارنده: محمد مهدی منافی

 

 کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک - کوچ توسعه فردی و کسب و کار - کوچ تخصصی فروش

 


 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.