09173367285

کدام شبکه اجتماعی برای شما مناسب‌تر است؟ راهنمای انتخاب پلتفرم!
    
تعداد بازدید: 88
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1340/4/9

خب، قبول کنیم که این روزها دیگه بدون شبکه‌های اجتماعی انگار یه تیکه از دنیای دیجیتال رو کم داریم. از سرگرمی و ارتباط با دوست و آشنا گرفته تا کسب و کار و برندسازی، همه و همه به نوعی با این پلتفرم‌های پرطرفدار گره خورده‌اند. اما با وجود انبوهی از شبکه‌های اجتماعی مختلف، کدوم یکی برای ما مناسب‌تره؟

کدام شبکه اجتماعی برای شما مناسب‌تر است؟

 

راهنمای انتخاب پلتفرم!

 

دنیای دیجیتال، دریایی از شبکه‌های اجتماعی!

خب، قبول کنیم که این روزها دیگه بدون شبکه‌های اجتماعی انگار یه تیکه از دنیای دیجیتال رو کم داریم. از سرگرمی و ارتباط با دوست و آشنا گرفته تا کسب و کار و برندسازی، همه و همه به نوعی با این پلتفرم‌های پرطرفدار گره خورده‌اند. اما با وجود انبوهی از شبکه‌های اجتماعی مختلف، کدوم یکی برای ما مناسب‌تره؟ همونطور که هر کسی شخصیت و علایق خاص خودشو داره، شبکه‌های اجتماعی هم ویژگی‌ها و مخاطب‌های مخصوص به خودشون رو دارن. در این راهنما می‌خوایم باهم قدم به قدم پیش بریم و ببینیم چطور می‌تونیم بهترین شبکه اجتماعی رو با توجه به نیازهامون انتخاب کنیم. پس بزن بریم که دنیای انتخاب‌های هوشمندانه رو باهم کشف کنیم!

 

 

دنبال چی می‌گردی؟

اولین قدم برای انتخاب درست، اینه که هدفمون رو از حضور در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنیم. دنبال سرگرمی و دیدن عکس‌های خوشگل و لحظات بامزه‌ی دیگران هستیم؟ یا شاید دغدغه‌های کاری و حرفه‌ای داریم و می‌خوایم با همکاران و متخصصین حوزه‌ی خودمون ارتباط برقرار کنیم؟ شاید هم دوست داریم ایده‌های ناب و خلاقانه رو با دنیا به اشتراک بذاریم و دنبال یه پلتفرم برای انتشار محتواهای ویدئویی هستیم. با دونستن اینکه دنبال چی می‌گردیم، می‌تونیم فیلتر اولیه‌ای رو روی گزینه‌های موجود بذاریم و راحت‌تر به شبکه اجتماعی ایده‌آلمون برسیم.

 

 دنیای رنگارنگ شبکه‌های اجتماعی

تصور کنید وارد یک باغ بزرگ و پر از گل‌های مختلف می‌شید. هر گل رنگ و بوی خاص خودشو داره و برای یه سلیقه‌ای جذاب‌تره. دنیای شبکه‌های اجتماعی هم درست شبیه همین باغه. با انواع و اقسام پلتفرم‌هایی روبرو هستیم که هر کدوم ویژگی‌ها و مخاطب‌های مخصوص به خودشون رو دارن. از شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری مثل اینستاگرام که پر از عکس و ویدیوهای جذاب و سرگرم کننده‌ست، تا پلتفرم‌های حرفه‌ای مثل لینکدین که محل تجمع متخصصین و کارآفرینان مختلفه.

حالا کدوم گل رو برای سبد گل خودمون انتخاب می‌کنیم؟ بستگی به این داره که دنبال چه رنگ و عطری باشیم! همونطور که توی انتخاب گل به دنبال هماهنگی با سلیقه و نیازمون هستیم، در انتخاب شبکه‌های اجتماعی هم لازمه اولویت‌ها و علایق خودمون رو در نظر بگیریم. شاید شما عاشق آشپزی باشید و دلتون بخواد با بقیه علاقه‌مندان به این حوزه ارتباط داشته باشید و یا شاید هم یه هنرمند باشید که می‌خواد آثار هنریشو به نمایش بذاره. با دونستن اینکه دنبال چی می‌گردیم، می‌تونیم راحت‌تر از بین این باغ پر از گل‌های رنگارنگ، شبکه اجتماعی ایده‌آلمون رو پیدا کنیم.

 

شناخت مخاطب، کلید انتخاب!

حالا که باغچه‌ی رنگارنگ شبکه‌های اجتماعی رو کمی دور زدیم، وقتشه یه سوال مهم از خودمون بپرسیم: اصلا قراره با کی توی این باغ قدم بزنیم؟ درسته! همونطور که دونستن سلیقه‌ی خودمون برای انتخاب گل مهمه، لازمه بدونیم مخاطب هدفمون معمولا کدوم شبکه‌های اجتماعی رو ترجیح میدن.

فرض کنید یه کسب و کار نوپا در زمینه مد دارید. قطعا شبکه‌ای مثل اینستاگرام با جامعه‌ی کاربری علاقه‌مند به عکس و ویدیو، می‌تونه بستر خیلی بهتری برای معرفی برند و محصولاتتون باشه تا مثلا توییتر که بیشتر روی متن و خبرهای کوتاه تمرکز داره. یا اگر به دنبال شبکه‌ای برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی و برقراری ارتباط با افراد حرفه‌ای هستید، لینکدین می‌تونه گزینه مناسب‌تری نسبت به پلتفرم‌های سرگرمی مثل یوتیوب باشه.

بنابراین، دونستن اینکه مخاطب هدفمون بیشتر وقت خودشو توی کدوم باغچه‌ی مجازی می‌گذرونه، به طور قابل توجهی می‌تونه تو انتخاب شبکه اجتماعی مناسب بهمون کمک کنه. با شناختن مخاطب، مثل یه تیر دونشون می‌زنیم؛ هم خودمون از بودن توی اون فضا لذت می‌بریم و هم می‌تونیم پیاممون رو به گوش افراد درستی برسونیم.

 

 توان و زمان، یا یار و یا رقیب!

تا اینجا با سلیقه‌ی خودمون و علایق مخاطب آشنا شدیم. اما یه نکته‌ی مهم دیگه هم وجود داره که لازمه بهش توجه کنیم: میزان توان و زمان! شبکه‌های اجتماعی، دنیایی پر زرق و برق و سرگرمی هستن، اما مدیریت درست اونها هم نیاز به صرف وقت و انرژی داره.

فرض کنید یه آشپز فوق‌العاده هستید که عاشق ایده‌پردازی و فیلمبرداری از دستور پخت‌های جذابین. قطعا اینستاگرام می‌تونه بستر خوبی برای به اشتراک گذاشتن هنر آشپزیتون باشه. اما آیا در طول روز زمان کافی برای فیلمبرداری، ادیت ویدئو و برقراری ارتباط با مخاطب رو دارید؟ یا شاید اصلا روحیاتون با این حجم از فعالیت توی فضای مجازی همخوانی نداشته باشه.

از طرف دیگه، اگر دانشجوی پر مشغله‌ای هستید که دنبال یه شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با هم‌رشته‌ای‌هاتون می‌گردین، شاید توییتر با امکان برقراری ارتباطات سریع و حرفه‌ای، گزینه‌ی مناسب‌تری باشه. پس یادتون باشه، انتخاب شبکه اجتماعی یه جور هم‌خونه شدن توی دنیای مجازیه. لازمه ببینید با کدوم پلتفرم می‌تونید به راحتی کنار بیاید و از بودن توی اونجا لذت ببرید.

 

 با انتخاب درست، بدرخشید!

حالا که با دنیای رنگارنگ شبکه‌های اجتماعی، علایق مخاطب، توان و زمان خودمون آشنا شدیم، می‌تونیم با خیال راحت‌تر سراغ انتخاب بریم. یادتون باشه، هیچ شبکه اجتماعی‌ای به طور کامل بد یا خوب نیست. مهم اینه که بدونیم دنبال چی می‌گردیم و کدوم پلتفرم می‌تونه بیشترین همخوانی رو با نیازهامون داشته باشه.

 شاید اصلا به این نتیجه برسید که لازمه همزمان از چند شبکه اجتماعی مختلف استفاده کنید. اشکالی نداره! کافیه بدونید در هر کدوم از اونها باید چطور رفتار کنید و چه نوع محتوایی رو به اشتراک بذارید. با کمی برنامه‌ریزی و مدیریت درست، می‌تونید از دنیای شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ایتون استفاده کنید. پس همین الان دست به کار بشید و با انتخاب درست، در باغچه‌ی مجازی خودتون بدرخشید!

 

نگارنده: محمد مهدی منافی

 

 کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک-کوچ توسعه فردی و کسب و کار-کوچ تخصصی فروش

 


 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.