09173367285

اصول نگارش محتوای متقاعد کننده مشتریان را به خرید ترغیب کنید!
    
تعداد بازدید: 106
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1340/4/7

فرض کنید وارد یک مغازه لباس فروشی می‌شوید و با انبوهی از لباس‌های رنگارنگ و طرح‌های مختلف رو‌به‌رو می‌شوید. کدام لباس نظر شما را جلب می‌کند؟ احتمالاً لباسی که خوش‌رنگ‌تر، خوش‌دوخت‌تر و باکیفیت‌تر به نظر برسد، توجه بیشتری از شما می‌گیرد. دنیای اینترنت هم همین‌طور است. در میان سیل عظیم محتوا، نوشته‌ای که بتواند مخاطب را به خود جلب کند و او را به سمت خرید محصول یا خدمات شما سوق دهد، موفق‌تر عمل می‌کند.

اصول نگارش محتوای متقاعد کننده

 

 مشتریان را به خرید ترغیب کنید!

 

فرض کنید وارد یک مغازه لباس فروشی می‌شوید و با انبوهی از لباس‌های رنگارنگ و طرح‌های مختلف رو‌به‌رو می‌شوید. کدام لباس نظر شما را جلب می‌کند؟ احتمالاً لباسی که خوش‌رنگ‌تر، خوش‌دوخت‌تر و باکیفیت‌تر به نظر برسد، توجه بیشتری از شما می‌گیرد. دنیای اینترنت هم همین‌طور است. در میان سیل عظیم محتوا، نوشته‌ای که بتواند مخاطب را به خود جلب کند و او را به سمت خرید محصول یا خدمات شما سوق دهد، موفق‌تر عمل می‌کند.

 

 

حالا سؤال اینجاست: چطور می‌توانیم محتوایی بنویسیم که مشتریان را ترغیب به خرید کند؟ در اینجا، با هم قدم به دنیای نگارش محتوای متقاعدکننده می‌گذاریم و یاد می‌گیریم چطور با کلمات جادویی، مشتریان را به سمت برند خود بکشانیم.

 

قدرت کلمات را دست‌کم نگیرید!

کلمات، ابزار قدرتمندی هستند که می‌توانند احساسات را برانگیزند، ذهن مخاطب را شکل دهند و او را به انجام کاری ترغیب کنند. در دنیای تجارت الکترونیک، این کلمات جادویی در قالب محتوای وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های تبلیغاتی به کار می‌آیند. اما چطور از این قدرت به درستی استفاده کنیم؟ در ادامه‌ی این راهنما، با هم به سراغ رازهای نگارش محتوای متقاعدکننده می‌رویم.

 

کلیدهای طلایی برای جلب اعتماد مخاطب

تا به حال برایتان پیش آمده که محصولی را صرفاً به خاطر تبلیغات پر زرق و برقش بخرید، اما بعد از استفاده، احساس ناخوشایندی داشته باشید؟ خب، همه‌ی ما چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده‌ایم. در دنیای دیجیتال که اعتماد حرف اول را می‌زند، جلب نظر مخاطب و تبدیل او به مشتری وفادار، کار ساده‌ای نیست.

 

پس راز موفقیت کجاست؟

تحقیقات نشان می‌دهند مهم‌ترین اصل در نگارش محتوای متقاعدکننده، ایجاد اعتماد است. مخاطب امروزی به دنبال برندهایی می‌گردد که او را درک کنند، به نیازهایش اهمیت بدهند و راه‌حل‌های کاربردی ارائه کنند. محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که به دغدغه‌های مخاطب‌تان پاسخ دهد، او را از سردرگمی نجات دهد و نشان دهد که واقعاً به دنبال کمک به او هستید.

 

مخاطب‌تان را بشناسید، با او هم‌صحبت شوید!

فرض کنید می‌خواهید با دوست صمیمی‌تان صحبت کنید., لحن‌تان صمیمی و دوستانه است، به حرف‌هایش گوش می‌دهید و سعی می‌کنید او را درک کنید. نگارش محتوای متقاعدکننده هم همین‌طور است. اولین قدم، شناخت دقیق مخاطب است. چه کسانی قرار است نوشته‌ی شما را بخوانند؟ نیازها، خواسته‌ها و چالش‌هایشان چیست؟ با شناخت درست مخاطب، می‌توانید با او هم‌صحبت شوید، دغدغه‌هایش را بفهمید و راه‌حل‌هایی متناسب با نیازش ارائه دهید. به این ترتیب، اعتماد شکل می‌گیرد و مخاطب احساس می‌کند که حرفش شنیده شده است.

در ادامه‌ی این بخش، با هم به سراغ روش‌های کاربردی برای جلب اعتماد مخاطب و افزایش قدرت نفوذ کلام می‌رویم.

 

فراخوان به عمل، کلید نهایی موفقیت!

تا به اینجا، با مخاطب هم‌صحبت شده‌اید، او را به قهرمان داستان خود تبدیل کرده‌اید و ارزش محصول یا خدمات‌تان را به او نشان داده‌اید. اما کار تمام نشده است! بخش مهم دیگری که نباید از قلم بیفتد، فراخوان به عمل یا Call to Action است.

 

آن‌ها را به انجام کاری دعوت کنید!

می‌خواهید مخاطب بعد از خواندن محتوای شما چه کاری انجام دهد؟ آیا می‌خواهید محصول را خریداری کند، در خبرنامه‌ی شما عضو شود یا با شما تماس بگیرد؟ در انتهای متن، به صورت شفاف و واضح، به او بگویید که قدم بعدی چیست.

مثلاً می‌توانید بنویسید: «برای اینکه شما هم بتوانید استرس را مدیریت کنید و آرامش را به زندگی‌تان برگردانید، همین حالا نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار را دانلود کنید.» یا «اگر دوست دارید درباره‌ی خدمات مشاوره‌ی ما بیشتر بدانید، با شماره‌ی فلان تماس بگیرید.» به مخاطب نگویید که «امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید»! به جای آن، او را به انجام یک اکشن مشخص ترغیب کنید.

فراخوان به عمل می‌تواند با تخفیف‌های ویژه، هدایای رایگان یا مهلت محدود برای خرید جذاب‌تر شود. اما به یاد داشته باشید، در این بخش نباید اغراق کنید یا مخاطب را با جملات فریبنده گمراه کنید. صداقت و شفافیت، کلید موفقیت در نگارش محتوای متقاعدکننده است.

در بخش پایانی این راهنما، با هم به سراغ روش‌های حرفه‌ای برای نگارش فراخوان به عمل‌های تاثیرگذار می‌رویم.

 

زبان جادویی، کلید نفوذ به قلب مخاطب!

تا به اینجا، با اصول اولیه‌ی نگارش محتوای متقاعدکننده آشنا شدیم. اما راز نهایی چیست؟ چطور می‌توانیم با کلمات، روی مخاطب تأثیر بگذاریم و او را به برقراری ارتباط با برندمان ترغیب کنیم؟

 

 قدرت داستان‌سرایی را دست‌کم نگیرید!

ما انسان‌ها، از قدیم عاشق شنیدن داستان بوده‌ایم. مغز ما به گونه‌ای طراحی شده که با روایت‌های جذاب، هم‌ذات‌پنداری می‌کند و احساسات را به کار می‌اندازد. محتوای متقاعدکننده هم از این ویژگی بشر استفاده می‌کند. به جای اینکه صرفاً به لیست کردن ویژگی‌های محصول‌تان بپردازید، سعی کنید داستانی برای مخاطب تعریف کنید. داستانی که با چالش‌ها و مشکلات او شروع می‌شود، سپس راه‌حل شما را به عنوان نجات‌دهنده معرفی می‌کند و در نهایت، به پایان خوشی با موفقیت مخاطب ختم می‌شود.

فرض کنید می‌خواهید در مورد یک اپلیکیشن آموزشی صحبت کنید. می‌توانید به جای اینکه بنویسید «این اپلیکیشن شامل فلان دوره‌های آموزشی است»، داستانی در مورد فردی تعریف کنید که با کمک این اپلیکیشن، توانسته است مهارت‌های جدیدی یاد بگیرد و شغل رویایی‌اش را به دست آورد.

با داستان‌سرایی، احساسات مخاطب را برمی‌انگیزید، او را درگیر ماجرا می‌کنید و به ناخودآگاه او نفوذ می‌کنید. به این ترتیب، برند شما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود و احتمال اینکه برای رفع مشکلاتش به شما مراجعه کند، افزایش پیدا می‌کند.

در ادامه‌ی این بخش، به سراغ تکنیک‌های کاربردی برای نوشتن داستان‌های جذاب و تأثیرگذار در محتوای متقاعدکننده می‌رویم.

 

قلم جادویی خود را بردارید و بنویسید!

 دنیای دیجیتال، دنیای کلمات است. کلماتی که می‌توانند به سلاحی قدرتمند برای جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری وفادار تبدیل شوند. در این راهنما، با اصول اولیه‌ی نگارش محتوای متقاعدکننده آشنا شدیم. یاد گرفتیم که جلب اعتماد، کلید موفقیت است. با شناخت درست مخاطب و هم‌صحبت شدن با او، می‌توانیم نیازهایش را درک کنیم و راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهیم.

فراموش نکردیم که قهرمان داستان ما، خودِ مخاطب است. نشان دادیم که درک‌شان می‌کنیم و با آن‌ها همراه هستیم. سپس، محصول یا خدمات خود را به عنوان نجات‌دهنده معرفی کردیم و در نهایت، با یک فراخوان به عمل شفاف، او را به برقراری ارتباط با برندمان ترغیب نمودیم.

حالا نوبت شماست! نکات کلیدی را یادداشت کنید، کمی خلاقیت به خرج دهید و شروع به نوشتن کنید. مطمئن باشید با به کار بستن اصولی که در این راهنما آموختید، می‌توانید قوه‌ی جادویی کلمات را به نفع کسب و کار خود به کار بگیرید و مشتریان را به سمت برندتان جذب کنید. راستی، فراموش نکنید که در مسیر نگارش محتوا، از داستان‌سرایی غافل نشوید. با روایت‌های جذاب، احساس مخاطب را برانگیزید و او را به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنید. به امید موفقیت شما در دنیای پررقابت اینترنت!

 

نگارنده: محمد مهدی منافی 

کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک - کوچ توسعه فردی و کسب و کار- کوچ تخصصی فروش

 

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.